ADVIES, ONDERSTEUNING EN ONTWIKKELING OP MAAT VAN UW BEDRIJF!

Een nieuw distributiecentrum voor Allimex

“Door deze specifieke expertise binnen te halen kunnen we efficiënter aan de slag met ons stockbeheer”. 

Allimex is als groothandel en distributeur zowel actief in het domein van hernieuwbare energie als in de industriewereld. Enerzijds hebben ze alles in huis voor de professionele installateur van ondermeer zonnepanelen. Anderzijds zetten ze industriële maakprojecten op en dit zowel in Azië, Amerika en Europa. Deze activiteiten vragen heel wat opslagruimte, ook in het buitenland. Omdat hun huidig magazijn in België op zijn limiet zit, kochten ze een nieuw magazijn met een oppervlakte van 5000 m2 en 12 meter hoogte. Om dit zo efficiënt mogelijk te benutten en ook met het oog op hun verdere internationale groei riepen ze het advies in van ASD Coddens. 

Om het nieuwe magazijn zo optimaal mogelijk in te vullen, startte het team van ASD Coddens met een analyse van de huidige stockageplaats. Hoeveel producten hebben ze en hoeveel plaats nemen die in? Wat zijn de meest en minst roterende producten? Zijn de picklocaties goed georganiseerd? Enzovoort. Om al die vragen uitgebreid te beantwoorden, gebeurde een grondige voorbereiding. Zo werd onder andere de aanwezige voorraad nauwkeurig berekend, de huidige opstelling geanalyseerd en de pickflow onderzocht. Ook de circulatie van levering en afhaling werd kritisch bekeken. 

Is automatisering mogelijk?

De analyse leverde heel wat inzichten op die een belangrijke impact hebben op het stockbeheer van Allimex. Allimex vroeg zich af of ze het magazijn niet beter zouden automatiseren naar de toekomst toe. De analyse bracht de nodige inzichten. Zo bleek onder andere dat een automatische picklijn geen toegevoegde waarde zou zijn voor het bedrijf. “Uit de analyse bleek dat we te weinig pickbeweging hebben”, legt Marc Bogaerts, director bij Allimex uit. “Een automatisering van het pickproces dringt zich dan ook niet op”. 
ASD Coddens maakte een voorstelling in 3D van hoe het magazijn zo optimaal mogelijk kan ingevuld worden. Daarbij werd niet alleen advies gegeven over waar ze welke producten best stockeren, maar ook welk stockagemateriaal hiervoor het best wordt ingezet. 

“We kregen eveneens heel wat praktische tips om de circulatie buiten van aankomend en vertrekkend vrachtvervoer te regelen”, vult Marc Bogaerts verder aan. “ASD Coddens werkte een plan uit zodat vrachtwagens voldoende plaats hebben om hun goederen af te halen en te parkeren zonder dat de flow verstoord wordt”. 

Het was ook belangrijk voor Allimex dat de inzichten die ze kregen over hun stockbeheer ook passen in hun groeiverhaal. “Met het oog op een verdere internationale expansie hebben we nu niet alleen een idee over de opslagcapaciteit die we nodig hebben, maar krijgen we ook een goed beeld van de investeringen die hiervoor nodig zijn”, zegt Marc Bogaerts. 

Over de samenwerking

“Het advies van ASD Coddens betekent voor ons een echte meerwaarde”, zegt Marc Bogaerts. “Het is een vakkennis die we intern niet hebben. Door deze specifieke expertise in huis te halen, konden we heel efficiënt te werk gaan en kennen we de pinpoints die onze aandacht vragen”.

“We hebben enkel spijt dat we ASD Coddens niet eerder bij het proces betrokken hebben”, klinkt het. “We geven dit zelfs graag mee als tip aan ondernemers die overwegen om te verhuizen naar een nieuw magazijn: doe eerst een analyse van de huidige situatie zodat je op voorhand de noden kent en ga pas daarna op zoek naar een nieuw magazijn”. 

Interim-manager

“Tussen de theoretische berekening en de effectieve verhuis zijn er altijd wel wat wijzigingen in het productgamma. Dat is nu geüpdatet zodat dit volledig gelijk loopt. Via ASD Coddens doen we beroep op interim-manager die de hele operations in een verbeterplan heeft omgezet. Die service van ASD Coddens was voor mij echt een pluspunt. Paul stuurt 3 afdelingen aan, namelijk: logistiek, warehouse en preventie facility. Het is een positie die centraal staat in de organisatie omdat de acties van verschillende afdelingen heel wat impact hebben op het magazijn. Dat vraagt veel overleg en kennis van zaken.” vertelt Marc Bogaerts. Als interim-manager dien je bovendien de nodige people-skills te bezitten. “Paul kan perfect de doelstelling duidelijk maken aan de mensen van het magazijn maar hij kan ook perfect zijn plan bekend maken aan C-level. Zo brengt hij de bottlenecks duidelijk in kaart alsook de oplossing om die problemen eruit te krijgen.”

Het volledige project wordt van kortbij opgevolgd met één aanspreekpunt waar een heel team (o.a. werkvoorbereider, data-analist, tekenaar,…) achter staat met elk hun expertise.

 

Foto: Allimex, 2023