Optimalisatie van de logistieke retour flows
Retours zijn “hot” dezer dagen. Door het continue in beeld komen van de retour flows van Zalando en andere webshops leert het grote publiek kennis maken met logistieke retour flows.
Het blijft echter opvallend hoeveel kleine maar ook grote logistieke spelers niet voorbereid zijn op deze retour flows. Retours worden nog steeds teveel gezien als een bijkomstigheid ipv als een volwaardige inkomende flow.
Retourlogistiek zal echter een steeds groter aandeel opeisen binnen alle logistieke processen, en al zeker de behandeling ervan in magazijnen. Het is dan ook belangrijk om hier voldoende aandacht aan te besteden.
Wat is de doelstelling van retour logistiek?
Eenvoudig weg gezegd kan men het doel van retours als volgt omschrijven: het verplaatsen van goederen van het punt van consumptie naar het punt van oorsprong, met het doel om waarde terug te winnen of afvalstoffen op de juiste manier te recycleren.
Optimalisatie van het retourproces binnen het magazijn is erop gericht om de kosten en tijd die gepaard gaan met het verwerken van geretourneerde goederen te minimaliseren, de voorraadniveaus van geretourneerde producten te verminderen, de verwerkingstijd van de producten te verkorten en de klanttevredenheid te maximaliseren.
Als dit met succes is gebeurd, kan dit leiden tot meer loyale klanten, meer verkopen en een mogelijk concurrentievoordeel op de markt. Een goed werkende retour logistiek kan daarnaast aanzienlijk bijdragen aan de netto promotor score!
Hoe een retour proces optimaliseren
A) Voorzie een aparte zone en sorteer/markeer de goederen reeds bij aankomst
In vele bedrijven is er nog steeds onvoldoende ruimte voorzien voor de retourflows. De eerste stap bij het optimaliseren van uw retour proces is om een gebied aan te duiden dat is gereserveerd voor het opslaan van geretourneerde artikelen. Als u retours efficiënt wilt afhandelen, kunt u overwegen om uw magazijnruimte uit te breiden of te optimaliseren. Onderzoek schat dat een retour proces een extra 15% tot 20% nodig heeft ten opzichte van de ruimte die nodig is voor traditionele processen vanwege het onvoorspelbare volume van geretourneerde artikelen.
Zodra u een gespecialiseerd gebied voor retourzendingen heeft, is het belangrijk om ze op categorie te sorteren. U kunt deze in de meeste gevallen vrij eenvoudig indelen om uw voorraden georganiseerd te houden en ervoor te zorgen dat elk artikel naar de juiste bestemming wordt geleid:
- Terug naar stock of terug naar leverancier
- Herstellen
- Onherstelbaar, schroot
- Afvalflows
B) Bepaal KPI's om de retourflows te evalueren
Een Key Performance Indicator (KPI) is een hulpmiddel waarmee u het succes van uw initiatieven voor magazijnoptimalisatie kunt meten. Met de volgende KPI's kunt u uw proces van retourlogistiek van dichtbij volgen en bepalen hoe u een kosteneffectieve operatie kunt realiseren.
1. Retourpercentage:
Dit is de snelheid waarmee verkochte artikelen worden geretourneerd en deze wordt het meest effectief gebruikt wanneer de artikelen zijn ingedeeld op reden van retournering. Met deze methode kunnen magazijn verantwoordelijken de oorzaken van hoge retourpercentages analyseren op basis van de opgegeven reden voor retournering. Als er bijvoorbeeld een hoog retourpercentage is vanwege verkeerde producten die naar klanten worden gestuurd, kan dit wijzen op problemen bij de picking in het magazijn.
2. Kosten per retour of omwisseling
Er zijn verschillende kosten die betrokken zijn bij het retourproces, inclusief controle retours, sorteren en retour pick-up. Deze KPI helpt bepalen hoeveel wordt uitgegeven per geretourneerd of geruild artikel.
3. Onbeschadigde retours
Onbeschadigde retours is een KPI die wordt gebruikt om het percentage geretourneerde artikelen te bepalen dat geen defecten of schade vertoont. Deze artikelen zijn gemakkelijker terug te zetten in de stock en te verkopen als unboxed of "zo goed als nieuw" items.
4. Totale kosten van reparatie
Een andere KPI die gevolgd moet worden om de retours te optimaliseren, zijn de kosten van herstelling voor elk geretourneerd product. Als u vindt dat de kosten hoog zijn voor deze KPI, betekent dit dat u alternatieve methoden moet zoeken om de kosten voor herstelling te verlagen.
5. Afvalpercentage
Dit is het percentage retour artikelen dat moet worden verwijderd of als schroot moet worden geklasseerd. De schrootfrequentie moet tot een minimum worden beperkt, omdat dit een bron van hoge kosten voor het bedrijf kan zijn.
C) Stel een strikt beleid voor retours vast
Een retour van de klant is bijna onvermijdelijk, maar een strikt retourbeleid kan mogelijk het aantal onvoorspelbare retours verminderen. Daarom is het voor de klanten van magazijnen en distributiecentra belangrijk om een strikt retourbeleid voor klanten vast te stellen om meer controle te krijgen over het retourlogistiekproces. Dit beleid kan onder meer bestaan uit het in rekening brengen van extra kosten voor het verzamelen van (incorrect) geretourneerde artikelen of een kortere periode voor het accepteren van retours.
Een strikt terugkeerbeleid geeft niet alleen vertrouwen in de leverancier, maar helpt ook het aantal retours in magazijnen te verminderen. Het vergroot ook de kans dat het artikel het magazijn in goede staat bereikt.
Een goede retourflow is een concurrentie voordeel
Retourprocessen vormen een constante uitdaging voor magazijnen, maar tegelijk bieden ze ook een geweldige kans om een concurrentievoordeel te behalen. Een succesvol beheer van dit proces kan de opbrengsten maximaliseren, de kosten verlagen, de klanttevredenheid verhogen en helpen om de concurrentie voor te blijven. We hopen dat deze procedures u zullen helpen uw retourlogistiekproces te stroomlijnen en u in staat te stellen retours effectief te beheren.
Voor meer informatie over retourflows en het optimaliseren van andere magazijnprocessen, kunt u ons volgen op LinkedIn of Facebook. Als u andere vragen of suggesties heeft, neem dan gerust contact met ons op.